Miért nem tanácsos ügyvéd nélkül, önállóan feljelentést tennie a sértettnek?

Természetes személy sértett esetében – amikor bűncselekmény áldozatává válik valaki – első pillantásra magától értetődőnek tűnhet, hogy az érintett saját maga tegyen feljelentést a hatóságnál. Mégis, jogi szempontból számos ok indokolja, hogy már a feljelentés megtétele előtt ügyvédhez forduljunk, illetve feljelentést sértetti jogi képviselő útján tegyünk.

Elsősorban, egy ügyvéd segít abban, hogy a feljelentés jogilag megalapozott, pontosan megfogalmazott és megfelelő büntető anyagi jogi minősítésű legyen. A nem megfelelő vagy hiányos feljelentés a feljelentés elutasításához vagy a büntetőeljárás megszüntetéséhez vezethet. A sértetti jogi képviselő továbbá abban is támogatást nyújt, hogy minden szükséges bizonyítási eszközből származó bizonyíték rendelkezésre álljon, amely bizonyítékok szintén a feljelentésben foglalt történeti tényállást igazolják, azaz a gyanút a megalapozott gyanú szintjére emelik (megalapozott gyanú nélkül büntetőeljárást folytatni nem lehet).

Az ügyvéd jelenléte lehetőséget teremt arra is, hogy a sértett tudatosan éljen a büntetőeljárásban őt megillető jogokkal. A Be. ugyanis különösen a sértett részvételére, indítványtételi- és jogorvoslati lehetőségeire, valamint az őt érintő körben iratmegismerésére biztosít teret, mely sértetti jogokat sokszor csak sértetti jogi képviselővel lehet érdemben maximálisan érvényesíteni.

A sértett érzelmi érintettsége csökkentheti az objektív megítélés képességét. A sértetti jogi képviselő mint úgymond kívülálló büntetőeljárásban résztvevő fél segít abban, hogy az eljárás ne szenvedjen kárt az érzelmi túlfűtöttség vagy a téves és elhamarkodott következtetések miatt.

A gyakorlatból látni kell azt is, hogy sok-sok esetben a személyesen eljáró sértettet a Nyomozó Hatóság különböző ürüggyel más hatóságokhoz irányítja, hivatkozva arra, hogy “ez nem büntetőjogi kategória” – holott a sértettel történtek nagyon is büntetőjogi kategóriát képeznek.

Sok-sok esetben a Nyomozó Hatóság még jegyzőkönyvet sem vesz fel a sértett által elmondottakról – miközben a jegyzőkönyv felvétele törvényi kötelezettsége lenne a Hatóság tagjának, képviselőjének.

Fontos megjegyezni, hogy feljelentést szóban és írásban is lehet tenni, bármely szerv vagy hatóság előtt – a szóban előterjesztett feljelentésről jegyzőkönyvet kell felvenni, azzal pedig érdemben foglalkozni kell (amennyiben a Nyomozó Hatóság a feljelentést tenni kívánó sértettet elzavarja, azzal a hatóság képviselője szolgálati bűncselekményt követ el).

Sértetti jogi képviselő nélkül eljáró sértett büntetőügyében a Nyomozó Hatóság számtalanszor dönt úgy, hogy a feljelentés elutasításának van helye vagy a büntetőeljárást meg kell szüntetni olyan okokra és jogcímekre hivatkozva, amik nem mindig fedik a valóságot – arról nem is beszélve, hogy gyakran előfordul a látszatnyomozás jelensége.

A sértettek rendkívül ritkán kapnak megfelelő és korrekt tájékoztatást arról, hogy hogyan és miként terjeszhetik elő szabályszerűen polgári jogi igényüket, mi az a pótmagánvádas eljárás, mikor lehet fellépnie a sértettnek pótmagánvádlóként, milyen indokolás alapján lehet távoltartás elrendelésére irányuló indítványt előterjeszteni, valamint miért érdemes zár alá vételt kérni a nyomozási bírótól.

Ezek a jogintézmények mind-mind a sértett érdekérvényesítését, illetve védelmét szolgálják, de jogi képviselő nélkül, kellő felvilágosítás hiányában a laikus sértett egyedül legfeljebb kevésbé eredménytelen fog tudni fellépni a Nyomozó Hatóság előtt.

Arról nem is beszélve, hogy feljelentés elutasítása vagy a büntetőeljárás megszüntetése után a hatékony és eredményre vezető panaszt vagy felülbírálati indítványt a sértett jogi képviselő nélkül elkészíteni bizonyosan nem fogja tudni.

A Szabó és Szalai Ügyvédi Iroda nyomatékosan azt tanácsolja, hogy sértettként büntetőeljárásban ügyvéd, sértetti jogi képviselő nélkül ne járjon el, ugyanis nagy valószínűséggel igényét érvényesíteni jogi segítség nélkül nem fogja tudni.

Keresse Irodánkat bizalommal!